lijst van meer dan 1.500 contacten in Wallonië

De wereldwijde week van de Medische Biologie vindt plaats van 18 tot 24 april.

Deze week zal overal ter wereld bijzondere aandacht worden besteed aan de laboratoriumgeneeskunde, die het hart van de gezondheidszorg vormt.

De Koninklijke Belgische Vereniging voor Laboratoriumgeneeskunde (RBSLM) slaat de handen in elkaar met de Internationale Federatie voor Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde (IFCC), om van 18 tot 24 april de "Global MedLab Week" te organiseren.

De IFCC vertegenwoordigt beroepsorganisaties in klinische chemie en laboratoriumgeneeskunde van 96 nationale verenigingen in landen op 6 continenten, waaronder de RBSLM.

Tijdens de pandemie hebben de professionals van de laboratoria voor klinische of medische biologie een cruciale rol gespeeld bij de beheersing van COVID-19 en bijgedragen tot een wereldwijde actie op het gebied van de volksgezondheid. Ze ontwikkelden snel innovatieve moleculair biologische (PCR) en serologische tests en voldeden aan een ongeziene vraag ernaar.

Ondanks hun onvermoeibare inspanningen word en de professionals in de klinisch-biologische laboratoria echter niet altijd erkend als essentieele spelers binnen de volksgezondheid. Dit komt doordat hun werk in het laboratorium wordt uitgevoerd, en ze in vergelijking met andere gezondheidsprofessionals veel minder vaak in contact komen met patiënten. Hun acties en werkzaamheden zijn derhalve minder zichtbaar voor het grote publiek.

Toch betekent deze geringere zichtbaarheid niet dat de professionals in de klinische biologie minder belangrijk zijn in het continuüm van de patiëntenzorg. De medische biologie is werkelijk een essentieel onderdeel van de gezondheidszorg, omdat ze objectieve gegevens levert ter ondersteuning van de klinische besluitvorming en de diagnose. De medische biologie en de industrie van de in-vitrodiagnose zijn ook constante vectoren van innovatie, om artsen te helpen bij hun besluitvorming en voor een betere opvolging van de patënten.

Daarom heeft de IFCC het initiatief "Global MedLab Week" op gezet. Een initiatief om de vitale impact van de medische biologie en de essentieele rol van deze professionals in de volksgezondheid en de patiëntenzorg wereldwijd te erkennen en te vieren.

In naam van de Koninklijke Belgische Vereniging voor Laboratoriumgeneeskunde.

Société Royale Belge de Biologie
Agence en communication: Humacom Tel: 087852652